Cecina - Reisverslag uit Cecina, Italië van Bernadette en John Sanders - WaarBenJij.nu Cecina - Reisverslag uit Cecina, Italië van Bernadette en John Sanders - WaarBenJij.nu

Cecina

Door: sandersnaaritalie

Blijf op de hoogte en volg Bernadette en John

23 Juli 2011 | Italië, Cecina

18 juli dagje strand bij Cecina

Cecina ligt vlak bij ons adres, zo 17 km er vandaan. Marina die Cecina heeft mooie stranden en het stadje Cecina zelf een gezellige kern. Er zijn verschillende straten autovrij en ’s avonds is er een soort van marktje. Aangekomen op het strand bleek dat het rustiger was dan het afgelopen weekeind, maar de Italianen hebben dan ook nog geen vakantie. Wel waaide het aanzienlijk en was er een rode vlag ivm de hoogte van de golven en de woestheid van de zee. Wij zijn gewoon gaan liggen en dat ging in de eerste instantie prima, zolang je tenminste geen parasol wilde opzetten of tenminste je handdoek had verzwaard met stenen. Toch werden we na een uurtje steeds meer gezandstraald (lees 'peeling').

We besloten de spullen te laten liggen (verzwaard met stenen etc) en zijn gaan wandelen. De zee was prachtig om te zien, hoge golven en een zon die er een ongelooflijke schittering aan gaf. We vonden een barretje met een soort van lange houten bar met barkrukken op zo’n 25 meter van de vloedlijn. We hadden een prachtig zicht op de surfers en windsurfers (met en zonder zeil dus…). Geweldig de capriolen die je ziet bij zulke hoge golven! We hebben er een tijdje gezeten.

Eenmaal terug was het moeilijk onze handdoeken te vinden ‘onder’ het zand, het lukte met enig uitgraven.
We hebben aan zee bij een leuk restaurantje gegeten en van een ondergaande zon genoten. Het viel me op dat je deze hier natuurlijk wel ziet, in Frankrijk aan de Middellandse zee en in Spanje verdwijnt ie achter de bergen. Hier zie je zon als een rode bal zakken en de eventuele wolken die er zijn prachtig rood na verlichten. Een prachtig eind van een dag nietwaar?

Fooien
Dat is een verhaal apart……..fooien…
Geef je ze wel of niet? Het is namelijk zo dat ze hier in de restaurants er bij iedereen gewoon 1 tot 2 euro per persoon in rekening wordt gebracht. Je krijgt er een mandje (droog) brood bij op tafel, maar ook bij geen gebruik van brood rekenen ze dit geld als een soort bestek geld. We hebben nu 1 keer meegemaakt dat t niet gebeurde, maar toen stond er dat fooien welkom waren en het brood niet in rekening werd gebracht. We hebben dus meegemaakt dat gezinnen niets vermoedend (3 kleine kinderen) 10 euro op de rekening aangevuld kregen!! Zodra wij op de bon zien dat we dit moeten betalen geven we geen fooi. Er wordt dan tussen de 2 en 4 euro in rekening gebracht. En dat terwijl je dan voor een blikje limonade al 3,50 hebt betaald………..Veel Nederlanders schrikken er van.
In de boeken staat het volgende: “de bediening is over het algemeen bij de prijs inbegrepen, maar fooi mag altijd. Volgens de wetgeving moet pane e coperto ((bord en bestek) bij de prijs inbegrepen zijn (–toch mag ik het niet meenemen…..-), maar sommige restaurants brengen het nog altijd apart in rekening”. Dus….. zou John zeggen, toch maffia praktijken ;)

• 23 Augustus 2011 - 07:32

Rein:

Onlangs in Rome had ik iets dergelijks. Een héle fles wijn èn brood worden ongevraagd op tafel gezet en berekend. Bij het afrekenen heb ik stampij gemaakt en dat doe ik niet gauw. Het brood ging er onmiddelijk af; de halve fles over heb ik opzichtig meegenomen en buiten naast een sloeber gezet. Kinderachtig? Misschien, maar soms wordt het gereken je teveel ... inderdaad, maffia. Weinigen zullen bezwaar maken en zo stroomt er extra binnen.