Monte Argentario - Reisverslag uit Monte Argentario, Italië van Bernadette en John Sanders - WaarBenJij.nu Monte Argentario - Reisverslag uit Monte Argentario, Italië van Bernadette en John Sanders - WaarBenJij.nu

Monte Argentario

Door: sandersnaaritalie

Blijf op de hoogte en volg Bernadette en John

23 Juli 2011 | Italië, Monte Argentario

21 juli
Monte Argentario, Maremma

De planning was een hele dag aan het strand van Cecina. De lucht was heerlijk blauw, hoewel het bij de bergen wat aan bewolking liet zien. Onze gastheer gaf al met gebaren aan dat het weer wat twijfelachtig was. tja……..
We besloten dan toch maar weer een combi te maken, we zouden naar het zuiden rijden en het strand koppelen aan een bezoek aan het eiland Monte Argentario. Zo’n 150 km naar het zuiden aan de uiterste grens van Toscane.

Maremma is de naam voor de kustvlakte die zich uitstrekt van Cecina tot in Lazio. Het zijn kusten met brede zandstranden en het binnenland wordt het wilde westen van Toscane genoemd. We reden door de Maremma naar Monte Argentario. Het was vroeger een eiland, maar het ondiepe water slibde dicht. Het schiereiland is met drie verhoogde wegen aan het vaste land verbonden. De verbinding met het plaatsje Porto Ecole op het eiland is gesloten en op deze verbinding bevinden zich campings. De verbinding naar Porto Santa Stefano hebben wij genomen.

Deze verbindings weg (tot Santa Liberata) van ong 8 km heeft mooie stranden over de lengte van de hele weg en is omzoomd met bossen. Porto Santo Stefano is een oude Spaanse stad waar nu de Italiaanse jetset zijn dure (!!!Sant Tropez is er niets bij) jachten heeft liggen. Deze noordkust van het eiland staat dan ook bekend als duur, de zuidkust zou goedkoper zijn. Wij wilden het eiland wel even verkennen.

Ook hier helaas nergens uitkijkpunten er er waren zoveel mooie vergezichten... nergens parkeerplaatsen om te wandelen op dit mooie eiland. Wel prachtige vergezichten op baaien en rotsachtige kusten (vanuit de auto of een gevaarlijke positie achter de vangrail…) . Het eiland heeft veel dure privé woningen op kliffen en bovenop bergen.

Wij kwamen net na 12 uur bij een restaurant dat op een helling gebouwd was met een prachtig uitzicht. Binnen gaven we aan dat we een kop koffie wilden drinken. We konden in een overdekt deel zonder uitzicht plaatsnemen, want in het ( zo goed als lege) restaurant gedeelte mocht je alleen zitten als je er iets at…….John dacht nog na, maar ik had me al omgekeerd en stond al buiten. Dit ging me echt te ver, betalen dus met een lunch voor een uitzicht!!

We zjn verder het eiland rond gereden. Opeens geen vlak asfalt meer en we zeiden al lacherig, het goedkope deel van het eiland. Maar toen ook opeens geen vangrail meer en allemaal putholes op de weg…….een echt goedkoop deel van het eiland dus……..zelfs de weg hield op….Nergens een bewegwijzering en zelfs Mio gaf aan de wegen niet te kennen op het eiland. Gelukkig waren het niet zoveel wegen (totale rondweg zou ong 28 km zijn) en we zijn maar omgekeerd. Helaas konden we het eiland alleen met de auto verkennen.
We zijn terug gereden naar de verbindingsweg en ongeveer bij Santa Liberata een mooie plek op het strand gevonden. Het was al half 4.
Tegen 7 uur zijn we teruggereden naar Cecina.

Nadat we heerlijk hebben gegeten (kon nu een Pizza omzeilen en toch weer pasta) hebben we de avondmarkt door Cecina afgelopen. Overal gezellig muziek en verlichte kraampjes. De zee is hier nog erg onrustig.
Morgen dus toch echt een rustig dagje. Wij hebben veel tips vooraf gekregen van mooie steden om te bezoeken. Het is ons na Sienna en San Gimignano wel duidelijk dat wij echt geen stadsmensen zijn en al helemaal graag mensenmassa’s vermijden. Het over hoofden lopen in het hoogseizoen is niets voor ons. De rust van de natuur (al is het zoals vandaag verplicht vanuit de auto) trekt ons toch iets meer. We hebben prachtige steden gezien, maar de rest van de dagen hier willen we ze proberen te vermijden. Morgen dus de rust van de zee en een wandeling in de omgeving.
Misschien ooit eens in een rustiger seizoen.